Rancangan
Pengajaran Harian 1
Tarikh / Hari : 21 Mac 2012 / Rabu
Masa
: 10.50 – 11.50 ( 1 jam )
Kelas
: 1 Anggerik
Bil.Pelajar
: 35 orang
Mata
Pelajaran : Sains Hayat
Tajuk : 3.0
Haiwan
Standard
Kandungan : 3.1 Menganalisis
haiwan dan bahagian tubuh haiwan
Standard
Pembelajaran :3.1.1 Mengenal
pasti haiwan yang terdapat di sekeliling seperti
kucing ,ikan , burung , ular , katak ,lipas ,siput ,dan rama-rama.
Objektif
:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat
1.
Menamakan haiwan.
2.
Melukis gambar haiwan dan menulis nama
haiwan .
3.
Membuat bunyi haiwan
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid boleh
menamakan haiwan-haiwan yang biasa
ditemui.
Konsep
: Haiwan
ada di mana-mana sahaja.
Bahan : Gambar
haiwan terburai ,Note Book dan LCD
Kemahiran
Tajuk
|
Pengetahuan
|
||
|
Fakta
|
Konsep
|
Generalisasi
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
|
Banyak haiwan di
mukabumi ini.
|
Bentuk dan habitat haiwan
berbeza.
|
Pembiakan haiwan
bergantung kepada faktor persekitaran dan iklimnya.
|
Tajuk
|
Kemahiran
|
||
|
Kognitif
|
Psikomotor
|
Sosial
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
|
Menyatakan haiwan yang
mereka ketahui.
|
Melakon pergerakan haiwan
.
|
Murid berlakon berbagai
watak haiwan dengan kawalan guru.
|
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set
Induksi
5minit
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
- Menamakan haiwan yang
di dengar melalui lagu .
|
1.Guru meminta murid
mendengar lagu Pak Mamat Ada Kebun .
2.Guru meminta murid
menyatakan haiwan yang terdapat dalam lagu itu.
|
1.Mendengar dan
menyatakan nama haiwan yang didengar
individu dan kumpulan
|
Strategi:
Mendengar dan nyanyi
lagu bersama.
Murid sebut nama haiwan.
|
Perkembangan
Menstruktur
semula.
Langkah
1
15
minit
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
- Menamakan haiwan di
zoo.
|
1.Memberi peneguhan
kepada murid yang menjawab soalan.
2.Meminta murid
bercerita tentang haiwan di zoo .
3.Guru menerangkan
bahawa terdapat banyak haiwan di mukabumi ini.Guru meminta murid menyatakan
haiwan lain yang mereka ketahui.
|
1.Murid menceritakan
tentang haiwan yang mereka lihat di zoo.
2.Soal jawab tentang
nama haiwan
sesama rakan.
3.Guru membimbing murid
menjawab soalan.
|
Strategi:
Mendengar idea murid .
Murid sebut nama haiwan
yang terdapat di zoo .
( Pengalaman murid ).
|
Aplikasi
Idea
Langkah
2
15
minit
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
-Haiwan di air dan
haiwan di darat .
|
1.Guru mempamerkan
gambar haiwan ikan dan rama-rama
melalui LCD .
2.Guru meminta murid
menyatakan habitat kedua-dua haiwan ini
3.Guru menunjukkan slaid haiwan seterusnya.
|
1.Murid menyatakan
tempat tinggal haiwan dengan bimbingan guru.
2.Murid dibimbing
mengelaskan tempat tinggal haiwan-haiwan .
|
Strategi:
Haiwan di air dan haiwan
di darat .
Murid sebut nama haiwan
di air dan di darat .
|
Langkah
3
Aplikasi
Idea
20
minit
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita
-Melukis gambar haiwan
-Mengeja nama haiwan
bersama guru .
|
1 Mengedarkan lembaran
kerja mengikut tahap murid.
.Guru membimbing murid
membuat latihan pengukuhan , pengayaan dan pemulihan .
Pengayaan :
.Melukis dan melabel
Pemulihan:.
.Menyurih dan
memadankan.
|
1.Murid melaksanakan
aktiviti dengan bimbingan guru .
2.Murid mengeja nama
haiwan bersama guru .
|
Strategi :
Menyebut nama haiwan dan
mengeja bersama-sama.
|
Penutup
/
Refleksi
5 minit
|
3.1.1Mengenal pasti
haiwan yang terdapat disekeliling kita.
-Membuat bunyi haiwan .
|
1.Meminta murid membuat
bunyi harimau , kucing ,katak dan burung.
|
1.Murid mematuhi arahan
guru.
2.Menyebut dan mengeja
nama haiwan dengan bimbingan guru.
|
Strategi :
Membuat bunyi haiwan .
Nilai Murni :
Menyayangi haiwan .
|
Pentaksiran
:
Murid-murid
dapat menamakan haiwan disekeliling mereka.
1.
Menamakan
haiwan.
2.
Melukis
gambar haiwan dan menulis nama haiwan .
3.
Membuat
bunyi haiwan
Nilai
murni :
Menyayangi
haiwan .
Refleksi
:
1.
No comments:
Post a Comment